Het Christendom: wezen en geschiedenis

h3. C.V. Het paradigma van de Moderne Tijd, georiënteerd op rede en vooruitgang

h5. C. V. 3 De revoluties in wetenschap en filosofie

De revolutie van de moderne tijd is op de eerste plaats een revolutie van de geest, het verstand. De wetenschap werd de grootmacht van de komende eeuwen. Wat Francis Bacon (+1626), al proclameerde maar nog niet empirisch-experimenteel vastlegde, werd in diezelfde eeuw methodisch aangepakt door Galilei, Descartes en Pascal, gevolgd door Spinoza, Leibniz en Locke, Newton, Huygens en Boyle. Zij maakten dat de superioriteit van het verstand, dat een quasi-geometrische zekerheid vooropstelde, het kenmerk werd van de moderne tijd.

De natuurwetenschappelijke revolutie: Galilei-Newton

Nicolaus Copernicus (1473-1543), geen geseculariseerde natuurwetenschapper maar een katholieke domheer in Pruisen, had met zijn werk:




You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

One Response to “Het Christendom: wezen en geschiedenis”

  1. Pier Slump Says:

    Wanneer ik “The sleepwalkers” van Arthur Koestler goed heb begrepen is het meer aan de heethoofdigheid van Galileï en aan enkele lagere leden van de clerus, die nogal stookten richting “Rome”, dat men een zaak tegen Galileï begon (toen hij reeds 72 jaar oud was). De kerk was redelijk neutraal gebleven in de discussie aangaande Copernicus en nam een afwachtende houding aan.
    Het lijkt me dat u in uw verhaal deze nuance ook best mag aanbrengen.

    Met een hartelijke groet uit Apeldoorn,

    Dr Pier Slump.

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.